HISTORISCH NIEUWS

De paardetram stopt voor de deur van Spaander.
1916-ETALEUR-MANUFACTURIER WILLEM NORDEMANN
Geplaatst op 05/2010

 

1916 – ETALEUR-MANUFACTURIER WILLEM NORDEMANN

 

Willem Nordemann wordt op 15 januari 1915 in de gemeente Alkmaar ingeschreven. De etaleur-manufacturier komt van Hoogkarspel, de geboorteplaats van zijn toekomstige vrouw. Willem is nog vrijgezel en gaat in een kamer achter de winkel wonen, terwijl de winkel wordt verbouwd. Coupeur Pieter Antonie Koot is ‘de winkelier’ van Spaander. De weduwnaar is inmiddels 73 jaar en woont in de Metiusstraat. Koot is socialist. Hij is secretaris van de S.D.A.P. en zet zich in voor het volksonderwijs. Willem is van huis uit streng  Evangelisch Lutersch opgevoed, zoals in veel gezinnen van Duitse kooplieden.

Rechts van Spaander & Co is de winkel van Jamin, zoetwaren, en links die van electriciën Pedroli. Op de hoek van de Houttil is kledingmagazijn Fortuin en op de andere hoek met de Mient klokkenmaker en goudsmid Repko.

Dit meest oostelijke stukje Langestraat, vanaf de Houttil tot de Mient, heet in de volksmond ’t Kruiswerk. Het is het keerpunt van de paardentram. Als de tram moet worden omgedraaid wordt het paard uitgespannen en de tramwagon op de Stenenbrug over de Mient met de hand gedraaid. Deze ‘aktie’ verloopt niet altijd even soepel. Vaak moeten voorbijgangers de koetsier helpen.

De ‘sprong’ van Spaander naar het kleine winkelpandje aan de oostkant van de Langestraat is strategisch bedacht. Spaander in Hoorn kiest bewust voor de belangrijkste Alkmaarse winkelstraat. Het is de bedoeling dat er een grote kledingzaak komt op een meer representatief gedeelte. Zodra de kans zich voordoet zal een pand worden betrokken.  Als het  militair tehuis leeg komt ligt er een mogelijkheid.

 

 

 


Het toenemend verkeer in de Langestraat is een zorg voor de gemeente.
LANGESTRAAT KRONIEK

1916

 

 

*In maart 1916 wordt tegenover Spaander, naast modehuis en beddenwinkel Meijer en Zn. de Bazar Alcmaria geopend. Een warenhuis, naar ontwerp van de Alkmaarse architect Leguit. Niet iedereen is even enthousiast over de moderne strakke bouwstijl.

*Het steeds toenemende  verkeer in de Langestraat baart de gemeente en burgerij zorgen. Steeds vaker vinden aanrijdingen plaats. In het midden van het wegdek liggen nog keien en aan de noordzijde loopt de tramrails. Het wegdek loopt bol en loopt dus af naar de gevelwanden.

*Aan beide zijden van de straat liggen hardstenen stoepen, per pand van elkaar gescheiden door ijzeren hekjes en kettingen. Fietsers en voetgangers gebruiken hoofdzakelijk de smalle strook langs de zuidelijke gevelwand. Wagens en karren hobbelen over de keistrook in het midden.

*Eind 1916 duiken in de krant ingezonden stukken op over de noodzaak dat er verkeersborden moeten komen met de tekst  ‘rechts houden’. De directe aanleiding is een ‘confrontatie’ van twee  groepen voetgangers: militairen en burgers.

Aan beide zijden liggen hardstenen stoepen, per pand van elkaar gescheiden door ijzeren hekjes.

 

Iedere maand publiceert Hans Koolwijk een pagina met geschiedenis van Spaander Mannenmode.
Reageren, of weet je misschien ook iets over Spaander geschiedenis mail ons op info@spaandermode.nl

« terug naar overzicht